torsdag 28 februari 2008

Tack för...

Först vill vi börja med att tacka för alla gratulationer vi fått, tack så mycket!

I måndags fick båda hundarna ta det lungt och bara ta en massa långpromenader då vädret var helt perfekt så passade jag på att fota. Tisdagen böjd på träning i ridhuset och vi var fem personer som tränade där, kanske inte så konstigt att vi var så få med tanke på lov. Men det var skönt att vi var så få ändå. :)

Började träna Fäkta, och körde en hel del fot + läggande och ställande under gång. I fotet tycker jag hon har grymt härlig attityd även om hon kan bli lite för på ibland. Vi fortsätter träna för att få till snyggare svängar och nog tycker jag att det blir framsteg. Läggande och ställande tycker jag inte det finns något att kommentera på.

Med Dino körde jag lite FF, fjärr och apportering. FF känndes helt okej, men han känndes inte riktigt så på som jag skulle vilja. I fjärren har han lätt att låsa sig ifall det skulle bli fel någonstans, så det är något vi tränar på nu. Han låste sig vid stå, men de släppte ganska snabbt efter ett par repetioner. Sedan körde vi lite hoppapport och metallapportering. Han har bra fart ut men griper löst och försiktigt i ridhuset - kan bero på underlaget så det är även något vi ska träna på :)

Onsdagen bjöd på träning med Theres och hennes hundar. Vi promenerade ner till Ica och konsum, vi hade redan tidgare planerat att träna på konsums parkeringen. Det hade inte hunnit stänga då vi kom ner men vi hittade en tom yta att träna på utan att vi var iväg för någon anna. Fäkta och jag började med linförighet, körde väldigt mycket svängar och hon kändes med i stort sett hela tiden med grym attityd. Svängarna var till större del bra och jag tyckte hon jobbade på bra. Vi körde även läggande, inkallning och ställande. Läggandet gör hon bra och snabbt. På inkallningen sitter hon kvar och väntar bra på kommando och kommer in i ett bra tempo. Ställandet var helt okej, hon kan stanna snabbare. Jag är grymt nöjd över träningspasset då vi tränade med störning av bilar, andra hundar, människor + Theres som kampade med hennes hundar. Trotts det så kunde Fäkta fokusera bra på mig, arbetade med en super härlig attityd och var väldigt på, vilket hon annars brukar kunna ha svårt för, specicellt då någon annan kampar.

Idag tränade vi på skolan men det blev mest bara platsliggning i grupp för Fäkta och hon låg alla utom 1 gång. La henne på olika ställen varje gång, med varierande längd och tid. Jag är nöjd med tanke på att detta momentet är världens tråkigaste engilt Fäkta som mer än gärna skulle göra annat är ligga still + att det snöade hela tiden.

Dino fick köra lite snabbt och kort FF, idag var han betydligt mer på och han hamande nog inte efter en enda gång! Körde även lite stegförflyttningar som han gjorde helt okej. Vi jobbar på att få vänster stegen att bli ännu bätte och snabbare. Sedan blev det inkallningsträning, jag kör ju bara släta inkallningar på träning med Dino då han är så signal känslig och stannar bra. Till slut fattar han att han ska stanna och ligga helt automatiskt på en tävling och saktar alltså då helt själv in (vilket han gjorde sist vi tävlade, därva 8:an) . Och eftersom jag vill ha kvar farten utan att han själv ska stanna då han tror att det är dags så tränar jag på en massa släta inkallningar med någon som låsas vara TL. Hur som helst, han hade grymt snabbt och bra fart in på alla 3 inkallningar och hade inte en tanke på att sakta in - Härligt!

Nej nu ska ja sluta skriva. Bilder kommer direkt jag orkat redigera dem - håll ut!

12 kommentarer:

david santos sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Fan vad härligt att träningen går bra. Tycker att Fäkta utvecklats massor sen sist jag såg henne. :) Nu ska du bara ta lite paus från hundträningen i några timmar så att du har tid att åka in till stan och kolla på jackorna jag hittat åt dig. ;) Var lite besviken på dig att du inte följde med och fikade idag. Men nästa gång, då ska du med vare sig du vill det eller ej. ;) kram

Eros & Dex sa...

Hej Sanna
Såg att PM och deltagarlistor till påskens agilitytävlingar i Rättvik finns på klubbarnas hemsidor nu. Men saknar ditt o Dinos namn i deltagarlistan.... :(
Ska ni inte dit??

Kram från Dex me familj

Anonym sa...

hemskt gärna lydnads träning imrogn :) tack själv för träningen alltid ett nöje att köra rapporten med dig :D
ser du att de står om dig å fläkten i in blogg ??

kramar

www.freewebs.com/tessansbc

Anonym sa...

hörru slut tjat i mitt öra :P

Emma, Katinka och Enya sa...

Glad påsk på er!

Kram!

Anonym sa...

hörru rapport snart typ nu !

Emma, Katinka och Enya sa...

ja det var jätte bra att man fick hjälp av dig. Tack så mycket :) Rappa på med hemsidan, och du - var det inte nån som skulle filma lite träning? ;)

Anonym sa...

Hur går det med uppdateringen då???
Klaga på mej går bra :) :) :)

Ska du till Sundsvall i maj?

Anonym sa...

Stort Grattis till uppflytt och vinst igår i Jokkmokk. Bra jobbat=) /Linda & Jesper

H@nn@ sa...

Hejsan gumman..:D Jag visste inte att du hade en blogg. :D Saknar dig, viss kommer du till Älvsbyn på måndag. Du kanske kan komma förbi mig om du har tid. :D
Vi får höras. :D

Kramar
Hanna

Malin sa...

Hej!
Nu finns det faktiskt någon liten video på Fixa att titta på!
Besök vår blog så hittar du länk till vår Youtube-sida.
Vi vill gärna höra lite om hur det för din lilla dam med minsann! Så en liten uppdatering kanske vore på plats?!
MVH Malin