lördag 23 juni 2007

Träning och bus

Idag Steker solen på som en galning, vilket faktiskt är både härligt och efterlängtat :) Dagen började med att Fäkta fortfarande sov då jag vaknade just före kl 9. Dunder härligt, och tänka sig, hon hade inte ens gjort in. Vilken duktig tjej.

Kom just in med båda hundarna. La ner Fäkta i en liten hage gjord av kompostgaller för att få träna Dino utan att ha henne terroriserandes vid benen eller på honom.

Körde först lite uppletaden av föremål, vilket faktiskt gick bättre än tänkt, la ut en keps, klicker, en leksak med rep, en apportbock och sedan en vittringsapport, han hämtade allt - även klickern som ja inte alls trodde han skulle göra! Min duktiga kille.

Efter det tyckte jag det var dags för att köra lite rutanträning igen eftersom vi sist körde de för över 1 vecka sedan. Tänka sig, det satt kvar bättre än jag trott. På första skicket hade han en bra fart i början till slutet av rutan då han gick ner till trav. Skickade om ett par gånger och han hande både bra fart ut och sprang rakt ut i mitten och stannade där. Det är så skönt att se att vår träning ger reslutat.

Körde även lite fotgående med mest svängar och halter, både för att få till snygga och jämna svängar med fin kontakt, även snabba och raka halter med kontakt. Vilket för det mesta går kanon bra. Skulle även vilja att han tog kontakt direkt efter varje halter då vi börja gå, vilket ibland funkar - är väl något vi får jobba på :)

Men i helthet så är jag väldigt nöjd över träningpasset. Det är så kul att se att Dino blivit så mycket gladare och motiverad till saker sedan Fäkta kom. Nu kan han även be om att få träna. Tror jag gjorde rätt val som skaffade lille Fäkta, då jag som sagt tycker Dino blivit mycket mer gladare, motiverad och han vill istället vara med på saker och ting. :-))




Med Fäkta, eller såkallade Terroristen, går även våran lilla lekträning super. Hon tycker det är jätte kul att få leka och speciellt att få apportera eller kampa med saker och ting. Nu har jag förhoppningsvis äntligen fått mig en efterlängtad hund med bra föremålsintresse och kamp! =D

Efter det fick båda busa, vilket de tycker är super kul. Dino tycker de är skit kul att bli jagad av terroristen och springer gärna omkring för att få henne att komma efter. Det är en fröjd att se hur bra dem går ihop!

Fäkta är super duktig på att sova och koppla av på dagarna - var vi än befinner oss. På kvällarna tycker hon att det är dags för att röja runt i huset, gärna riva allt man kan och får tag i ;-)

Stackars Dino som får stå ut med henne terroriserandes på honom, anntingen så tycker hon att man ska bita tag i hans päls vid halskragen eller så gärna svansen eller just vid nacken. Dino är så snäll så, han låter henne hålla på att riva, även om jag ibland önskar att han skulle kunna säga till då hon blir lite för på - men det kanske kommer? Annars tycker jag dem går ihop väldigt bra, de verkar trivas väldigt bra ihop! :)




Ha det bra alla.

4 kommentarer:

- Anna Svonni sa...

Hej! Ser att du har en likadan blogg som mig :) Kul att läsa om er träning, blir så himla inspirerad fast jag inte har nån hund att träna med...Eller jo det har jag ju (pappas jämtvalp) men det är inte samma sak som att tävlingsträna ;) Har varit lite mkt nu när jag kommit hem till Kiruna så bloggen har vilat lite. Ska uppdatera nu. Ha det bäst!
Kram /Anna

- Anna Svonni sa...

Fan va fult användarnamn jag har.. det är för att jag inte har skrivit in mitt NAMN där det är menat att man ska göra det.. Därför står det "född och uppvuxen i kiruna/jukkas" HAHA

Eros & Dex sa...

Vad kul att det funkar bra med lilla Fäka, och att Dino blivit gladare. (visste inte han verkat "lessen")
Bra att du hittat till blogspot oxå, din hemsida verkar ju tyvärr bråka lite. Hoppas du får ordning på den.
Kram Maria Dex & Eros

Malin sa...

Hej!
Vad roligt att kunna följa lilla Fäkta här! Har försökt besöka din hemsida mne som sagt det verkar inte funka. Jag tycker att de låter väldigt lika när jag läser vad su skriver om Fäkta. Jag länkar till din blogg från min så att vi hittar hit ofta! Ha det gott! MVH Malin & Fixa