torsdag 27 september 2007

Uppletande

Jag har andra saker för mig och hinner inte uppdatera, eller ja visst skulle jag nog alltid hinna men ändå. De senaste dagarna har mest bjudit på dåligt vädre i form av regn eller snarare halv storm. Igår hade jag planerat spårning, men då vädret inte alls var något bra så skippade vi det.

Idag har vädret varit bra och då tyckte jag det var dags för att köra lite uppletande med hundarna, sagt och gjort packade väskan och åkte sedan ut i skogen. Märkte först ut en ruta och vallade sedan den och la ut 3 föremål första gången åt Dino. Tog ut honom och gick ner mot rutan, men stannade en bit ifrån den, kopplade lös honom och skickade första gången.

Det var en ganska så bökig och jobbig terräng, och han gick då ut lite segare en han brukar göra men han sprang raka väg till första föremålet och kom snabbt in med det, belönade honom och skickade honom för att hämta föremål två. Denna gången med lite bättre fart, men nu kom han inte rakt ut till föremålet, utan sprang förbi eller missade det helt, men han vände nästan genast och hittade då föremålet och kom snabbt in.Belönade även här och skickade honom för att hämta de sista föremålet. På sista skicket så var han precis som vanligt, snabbt ut för att leta och nu letade han faktiskt bäst och kom snabbt in.

Visst har han gjort det bättre, men vi har ju trottsallt varit lite slöa med uppletade i sommar då vi mest kört rapport och lydnad! Men nu innan snön kommer så ska vi väl hinna köra ett par gånger till! :)

Sedan var det Fäktas tur att få komma ut och köra, även hon fick jobba i denna kluriga terrängen och ja funderade lite på hur hon skulle klara av de då vi nog inte tidigare kört i sådan terräng. Fäkta fick kolla på när ja la ut två föremål åt henne, la de båda relativt nära varandra men inte så att hon kunde se dem ändå. Kopplade lös henne, visade och skickade, en snabb fart ut hon kom lite fel på första skicket men hittade trots det föremålet. Hon blir så glad men hon vill inte alltid komma in med dem utan tar dem och lämnar den någon meter framför mig. Sprang till föremålet som hon lämnat och lekte med det, visst visar hon intresse för det då, lite för stor. Hon blir så på att hon bara ska kampa och "äga det själv". Skickade om henne och visst visste hon att de fanns ett till föremål att hämta som hon sprang ut till, denna gången tog hon även med sig föremålet nästan ända fram men inte helt.

Någon som har något tips på att få henne att komma med dem ända in till mig? Hon gör det då och då, men inta alltid.


Nu ska ja gå, skriver mer imorgon!
Ha de bra!

5 kommentarer:

Anonym sa...

det är skönt att vara hemma :) vad bra att du kan det ;) ska fota mycket på dig och dino.. om det nu inte regnar som i piteå :D
Ses på söndag!
Kram

Anonym sa...

Vad härligt att läsa att träningen går framåt! :) Nu får vi ta och styra upp hundträning nån dag. Lite uppletande tackar inte jag nej till. :) kram kram

Anonym sa...

Hej! Kul att du gillar våra hundar, o att du håller koll på hemsidan! Vad har du för hundar?

Kram hundflocken.se

Anonym sa...

LP1 LP2, ni är galet bra som få! :D

Ni är sååå duktiga, och jag är så stolt över dig Sanna! :D

Anonym sa...

Men vad är det jag läser?! Har lille Dino tagit LP2?! GRATTIS, ni är bara bäst!