lördag 15 september 2007

Regn + träning

Usch för regn, regn och åter igen regn. Till största delen så har det nog bara regnat den senaste tiden. Tråkigt!

Det hindrar dock inte mig från att träna med hundarna, utan vi kör på även i regnet. =) För Dinos del har det mest blivit träning på lk3 momenten. I alla fall mest vittring och fjärren då det är de två momenten som vi egentligen behöver få klart. I vittringen så har han äntligen börjat förstå att han ska använda näsan och inte bara apportera vilken vittringspinne som helst åt mig. Känns skönt att se att vi i alla fall är på rätt spår i det momentet.

I Fjärren så är det ställandet jag inte får till, har försökt med lite olika metoder men inte funkar riktigt som jag vill. Att stå snyggt har ju aldrig varit Dinos starka sida, utan han har ju som nästan alltid stått låååågt, vilket jag inte vill att han ska göra. Visst vet jag att det är en automatisk vallningställning som han faller in i.

Har i alla fall börjat med att få honom att ställa sig från sitt, det funkar men det gåååår sakta. Men ska testa med det ett tag och se om han kanske kommer börja ställa sig snabbare allt eftersom han blir säkrare i det han ska göra.


För Fäktas del är det fortfarande träning på fotpositioner, vilket börjar se bra ut nu. Har även börjat träna på att hon ska ligga snabbt, det går framåt. Vi fortsätter även träna på byteshandel och apportering. Hon är grymt duktig på att gripa och bära, men inte att dela mig sig ;-)



Ha de bra alla!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Nästa tävling blir luleå den 23sept. lyckades få efteranmäla till då :D Ska du tävla då eller?

Anonym sa...

Tack så mycket! :D
/Hanna och tokpudeln

Anonym sa...

Hej! Det är på ett sätt skönt utan jobb, då får man sova på morgonen, men jag vill ju ha pengar...

Gud vad inspirerad jag blir av att läsa om din träning på bloggen. Måste skaffa hund NU!

Kram /Anna

Anonym sa...

Tusen tack för grattiset, det känns hur bra som helst :)))

Det verkar ju gå riktigt bra för er.. Hoppas att vi ses snart!

Anonym sa...

Vad kul att träningen går bra! Och jag är bara såå avundsjuk på erat väder. Fy för er! ;)

Anonym sa...

Stå i fjärren och vittringen är grymt jobbiga moment! Prima fattar inte mycket av dom ännu, men vi får väll kämpa på : ) Bestämt när du ska debutera i 3:an? Kraam

Anonym sa...

Hej Gumman! :-)

Får väl bärja med att gratulera till framgångarna!!

Jag har mycket lite tid vid datorn nu. men måste ju hålla ett vakande öga på hur det går för er ;-)

På fjärren kan jag ge dig ett tips:

Så fort hunden reser sig (eller sakta ;-))

Så kastar du en boll eller annan leksak bort ÖVER hunden och avslutar momentet.
Stå skall bli = Lek

Bra eller dåligt?
Prova!!

Kram Ing-Marie

Anonym sa...

TackTack :D

Anonym sa...

gick INTE bra. vi fick bryta innan fjärren.. vid rutan sprang hon bara och svamlade hon som annars älskar rutan. och vid hopp över hinder så hoppa hon och sen kom hon mot mej på sidan så de inte gick att göra ett återhopp och annars var de låga poäng så vi bröt innan fjärren.. haha :D