tisdag 18 december 2007

Träning i ridhuset

Ja om jag själv får säga det så har jag blivit duktig på detta med bloggandet igen.

Idag var det dags för sista ridhusträningen före jul, tror ridhusträningarna kommer starta v3 eller v4 igen, men då blir det förhoppningsvis så att vi byter dag till torsdag istället.

Hur som helst, det var inte alls mycket folk på träningen idag, vilket faktiskt var skönt då ja helt och hållet kunde koncentrerar mig på mina hunar fullt ut. Började att träna med Fäkta, vi började med att leka lite sedan körde vi lite fot, kontakt och läggande. Även om Fäkta inte alltid ger allt hon kan och utför allt precis så som jag vill ha det så utför hon allt med enorm attityd vilket är så kul att se. = )

Hur som helst, målet just nu ligger i att få Fäkta att inte flyta ut i fotet efter 2-3 steg utan kunna hålla en jämna och snygg position i ett par steg med samma attityd och kontakt.

Läggande tycker jag börjar se riktigt bra ut och för det mesta kastar hon sig verkligen ner i marken och väntar på att hon ska få sitt klick, hon kan även slänga sig ner även om ja fortsätter gå vilket känns bra.

Hon har även stundvis en kanon kontakt men kan inte riktigt släppa allt runt omkring helt än, det jobbar vi vidare med - så det ska väl bli ändringar på det!

Efter att Fäkta fått träna så satten jag fast henne. Gick och la ut en ruta åt Dino medans han låg kvar, gick sedan och hämtade honom. Började med att köra lite fot i varierande tempo och längd. För det mesta tycker jag det börjar kännas bra, men skulle vilja ha kontakt redan från start - vilket är ett av våra mål. Känns även som hans attityd blivit mycket bättre och nu har han mycket bättre kontakt.

Vi körde även lite sättande under gång, vi tränar på att få snabbare sättande - annars har jag inget att säga om det.

Vi körde även rutan. Har ju velat att han ska söka sig längre bak i rutan, vilket han börjat göra nu. Nu söker han sig även ut till den med bra fart ut. Tror faktiskt det kan bli riktigt bra om det fortsätter såhär. =))

Nej nu ska ja plugga vidare då jag har två provn imorgon.

2 kommentarer:

- Anna Svonni sa...

Hej! Låter jättekul när du skriver om era träningspass. Saknar träningarna i ridhuset faktiskt :/
Hoppas ni får ett trevligt jullov :)
Kramar

Anonym sa...

Det lät som att eran träning går framåt:) jätte roligt! Vad är det för ridhus ni tränar i? Fuskfusk.. SJälv får man träna på skridskor nästan. Det är ju så halt ute!